fredag 24 februari 2017

Vårklipp


I min trädgård har jag breda rabatter och för att kunna klippa ner perenner måste
jag gå in i rabatterna, i dag var en perfekt dag för första klippet. Natten har varit kall
och jorden är hård vilket är bra så jag inte sjunker ner och trampar sönder de lökar
som finns redo precis under ytan. 


Det bästa hade givetvis varit att mala ner allt i en kompostkvarn men det är många 
sega blöta stjälkar med och troligen fastnar de i kvarnen, det jag klipper ner får
multna där det har vuxit. Det gör underverk för mikroorganismer och ger fin mylla
till ytan. I min trädgård skulle en kompostering i vanlig bemärkelse bli övermäktig
med allt material som måste flyttas fram och tillbaka. Det tar ett par timmar per
rabatt men sedan är det gjort, det bästa som kan hända efter ett nerklipp är ett rejält
snöfall av blöt tung snö som trycker ner allt till ytan. Men det fluff som blir nu 
isolerar mycket bra mot kyliga nätter så man får ta det som det är. 



Aile blev också glad för att vara ute, men va ska du jobba i trädgården? Vi kan väl 
gå ut och gå. Hon lär sig med säsongen. Just nu klipper jag ner de soligaste rabatterna 
för där spirar det som mest nu.


Och det finns en hel del att akta sig för att trampa på men visst en och 
annan droppe blir ändå tilltryckt. Äntligen är säsongen på gång igen och
i morgon klipper jag mer. 

4 kommentarer:

Unknown sa...

Skönt att höra ett det kan ligga kvar..😊

NinaVästerplana sa...

Hoppas komma igång imorgon i mina ��
Ha't himla görgött i vårdplan
Nina

NinaVästerplana sa...

I vårsolen ;-)

Anonymous sa...

Hej, här är en person jag vet att du faktiskt kan ha en privat session och få din civilstånd löst inom ett ögonblick, den personen är den ständigt medkännande doktorn Egwali, en trollformell som har använt sin magiska trollformel för att hjälpa till att förändra livet för så många jag känner idag. Du bara heter det, är det en kärleksformulering, yrkesverksamhet, sjukdomar av olika slag, vad som än är fallet, han har rätt i tid för att ta hand om dig och ge dig sinnesro precis som han gjorde för mitt. Du kan kontakta honom via WhatsApp / Viber + 2348122948392
Mail: dregwalispellbinder@gmail.com Ha en privat session med honom och var glad. Lycka till!!